کانون هنرهای آیینی سنتی لرستان

خوش آمدید/کانون هنرهای آیینی سنتی استان لرستان

کانون هنرهای آیینی سنتی لرستان

خوش آمدید/کانون هنرهای آیینی سنتی استان لرستان

کانون هنرهای آیینی سنتی لرستان



آیین یعنی زندگی و زندگی یعنی آیین/ آیین ها؛ زندگی مردم گذشته

فرهنگ؛ مجموعه پیچیده‌ای از دانش‌ها، باورها، هنرها، قوانین، اخلاقیات، عادات و هرچه که فرد به عنوان عضوی از جامعه خویش فرامی‌گیرد تعریف می شود.



به گزارش آساره خبر، هر منطقه فرهنگی متفاوت با دیگر مناطق در یک کشور دارد. فرهنگ ها به وسیلهٔ آموزش، به نسل بعدی منتقل می‌شوند، این در حالی است که ژنتیک به وسیله وراثت منتقل می‌شود.


فرهنگ، راه مشترک زندگی، اندیشه و کنش انسان است.


بهزاد پاکدل؛ رئیس کانون آیین سنتی لرستان، با اشاره به اینکه همیشه فرهنگ از یک نقطه شروع می شود، گفت: قاعدتاً آیین ها و فرهنگ امروزی مردم لرستان در یک پروسه زمانی و سیر تاریخی شروع شده تا امروز که به دست ما رسیده و به آن فرهنگ می گوییم.


وی افزود: خیلی از آیین ها و فرهنگ هایی که برای آیندگان باقی می مانند شروع آنها از همین نسلی است که ما در آن قرار داریم؛ چه آیین هایی که از نیاکانمان باقی مانده و چه خودمان باعث آن بوده ایم؛ آیین ها و فرهنگ هایی که در راستای ارزش های انسانی، واقعیت ها و باور واقعی انسان باشد.


رئیس انجمن آیین سنتی استان خاطر نشان شد: لازم است ما در خصوص آیین ها اطلاعات کاملی داشته باشیم، ولی

ضرورتی ندارد که اگر خرافه ای از قبل وجود داشت امروز به صورت یک آیین در فرهنگ و زندگی ما نقش داشته باشد، اما آیین هایی که در راستای انسانیت و ارزش های انسانی، دین و مذهب باشد لازم است به آنها پرداخته شود.


پاکدل تشریح کرد: لرستان به استناد نقوش و مدارک موجود دارای چند هزار سال قدمت تاریخی است، که در واقع می تواند نشان از این باشد که ما در لرستان دو نوع تاریخ داریم، یکی، تاریخ گم؛ از آن جایی که تاریخ مکتوب و نوشتاری در خصوص آنها وجود ندارد، جز یک سری نقوش روی دیوارها که تعدادشان هم خیلی محدود می باشد و به حدود 8 تا 10 هزار سال قبل، زمانی که بومی هایی در لرستان بودند برمی گردد، این دسته تاریخ گم نام گرفته است.


وی تصریح کرد: و نوع دیگر به 4 تا 6 هزار سال قبل از میلاد، زمانی که خط وارد فرهنگ لرستان می شود و سندهای مکتوبی ایجاد می شود و بر اساس آن می توان در خصوص فرهنگ گذشتگان پژوهش، تحقیق و تفحص انجام دهیم، برمی گردد.


رئیس انجمن آیین سنتی لرستان با اشاره به اینکه آیین ها زندگی مردم گذشته بوده اند ادامه داد: امروزه آیین ها در واقع یک وسیله باب سرگرمی در مراسماتی محدود و خاص شده اند و فرهنگ هایی که یک زمانی نزد پدران و نیاکان ما حتی تا 5 دهه پیش جزء زندگی مردم بوده اند امروز دکوری شده و جنبه نمایشی به خود گرفته اند؛ ولی به علت ایجاز در زندگی امروزی نمی توان اصرار داشت که در زندگی به طور کامل نقش داشته باشند.


پاکدل با مقایسه برخی آیین های گذشته با امروز گفت: در گذشته وقتی نوزادی متولد می شد در یک مقطع زمانی از رشد او هر روز آیینی وجود داشت که حتما می بایست انجام می شد ولی امروزه این تفکر به فراموشی سپرده شده و خیلی کم دیده می شود که کسی آن آیین ها را انجام دهد مگر در کمتر خانواده هایی که یک نفر قدیمی هنوز زندگی می کند برخی از آن آیین ها را انجام دهد.


 


خبرنگار: سیده راضیه رازانی از پایگاه خبری آساره خبر



کانون آیینی سنتی استان لرستان

آیین های روزمره

آیین های مردم لرستان