کانون هنرهای آیینی سنتی لرستان

خوش آمدید/کانون هنرهای آیینی سنتی استان لرستان

کانون هنرهای آیینی سنتی لرستان

خوش آمدید/کانون هنرهای آیینی سنتی استان لرستان

کانون هنرهای آیینی سنتی لرستان


آداب و رسوم نوروز در کل کشور یک ریشه دارد ولی به تبع در هر منطقه ای به فراخور ادبیات، ‌موقعیت جغرافیایی،‌ خلق وخوی رفتاری و نوع زندگی مردم آیین نوروزی متمایزی بوده است.


به گزارش خبرنگار وهار به نقل از خبرافلاک، بهزاد پاکدل؛رئیس کانون آیین سنتی لرستان در رابطه با آداب خاص مردم لرستان در نوروز گفت:‌ در گذشته آیین های نوروزی مردم لرستان از اوایل اسفند شروع می شد وچون مردم استان برای آب حرمت وارزش ویژه ای قائل بودند پنجم اسفند قبل از دست زدن به هر کاری کنار رود، چشمه و ‌جویباری می رفتند تا یک سری آیین انجام دهند.


وی افزود: مردم لرستان با رفتن به کنار جویبار ‌لباس های خود را می شستند اما

زیبایی این آیین آنجایی است که مردم از یک اسفند تا فروردین اجازه نمی دادند طهارت و پاکیزگی آب از بین برود که البته این آیین امروزه به دست فراموشی سپرده شده است.


رئیس کانون آیین سنتی لرستان در رابطه با سبزه کاری گفت: مردم لرستان حدود ۱۵ روز قبل از عید نوروز با کاشتن سبزه به نماد حیات، باروری، زایش سبزینگی را به خانه شان دعوت می کنند.


 پاکدل به آداب گردگیری نوروز در لرستان اشاره کرد و یادآورشد: مردم لرستان در ایام گذشته پنجم اسفند قبل از شروع گَردیله‌ (گردگیری منزل) کاسه ای آب به همراه آینه وچراغی در خانه می گذاشتند و بعد شروع به گرفتن گردگیری می کردند؛ البته آب آن کاسه هر روز به نیت طهارت و پاکی عوض می شد.


رئیس کانون آیین سنتی لرستان در رابطه با چهارشنبه سوری گفت:برخی تصور می کنند چهارشنبه سوری مربوط به قبل از اسلام است در حالی که این طور نیست واین روز با ظهور اسلام پدید آمد.


 وی افزود: با توجه به اینکه در تاریخ وتقویم روز شمار قبل از اسلام خبری از ایام هفته‌ (شنبه، یکشنبه..)‌ نبود و روزها فقط بر اساس ماه حساب می شد،‌ آیین چهارشنبه سوری با ظهور اسلام در ایران پدید آمد.


 پاکدل گفت: مردم در گذشته چهارشنبه را نحس می دانستند و به خاطر برطرف کردن نحسی آن چهارشنبه آخر سال روی پشت بام خانه آتش روشن کرده واز سر آن می پریدند واین روز را جشن می گرفتند.


 وی  به مراسم جمعه آخر سال در لرستان اشاره کرد و افزود: مردم لرستان مانند سایر اقوام جمعه آخر سال را متعلق به مردگان و اسیران خاک می دانند ودراین روز برای قرائت فاتحه به قبرستان می روندعصر یک روز پیش از شب عید را در خرم آباد (الفه ) گفته می شود این شب نیز مانند شب جمعه آخر سال با درست کردن حلوا برای مردگان فاتحه می خوانند.


رئیس کانون آیین سنتی لرستان گفت: مردم لرستان برای جمعه آخر سال در آیینی به نام الفه با درست کردن حلوا برای درگذشتگان فاتحه می خوانند.


 پاکدل بیان کرد: یکی از آداب ورسوم های جمعه آخر سال نزد مردم خرم آباد این بود که زنان در پنج شنبه آخر سال زودتر مردان از قبرستان برمی گشتند ومشغول درست کردن حلوا می شدند، سپس مردان آبادی به طور دسته جمعی به در خانه اهالی روستا می رفتند و با خواندن ابیاتی صاحب خانه را از آمدنشان مطلع می کردند.


وی افزود: وقتی مردان آبادی با اجازه صاحب خانه داخل می رفتند زن صاحب خانه حلوا زیادی با روغن حیوانی درست می کرد و مردان پس خوردن قاشقی از آن فاتحه ای برای اموات آن خانه می خواندند و با خواندن ابیاتی آن خانه را به مقصد خانه بعدی ترک می کردند.


وی  با اشاره به آداب چیدن سفره هفت سین در لرستان،تصریح کرد:‌ درایام گذشته مردم لرستان برای سفره هفت سین اهمیت ویژه ای قائل بودند به طوری که مردم هفت سین خود را برای بقاء بر سر هفت ستون قرار می دادند؛ عدد هفت برای مردم قداست داشت وسفره هفت سین را تا روز سیزده به در نگه می داشتند.


رئیس کانون آیین سنتی لرستان در رابطه با میرنوروزخوانی گفت: میر نوروز شخصیت باسوادی بود که داخل آبادی کوچه به کوچه می گشت و با خواندن ابیاتی خبر آمدن عید نوروز را به مردم می داد و میر نوروز خوانی می کرد.


 وی افزود: با توجه به اینکه در زمان های گذشته خبری از تقویم، رادیو یا تلویزیونی نبود گاهی مردم یادشان می رفت که دقیق چه روزی نوروز است بنابراین میر نوروز با آمدنش حکایت گر نوروز بود.


 پاکدل بیان کرد: میر نوروز برای مردم عزیز بود و وقتی خبر آمدن عید را در کوچه ها سر می داد مردم هر کدام به سهم خود به عنوان عیدی یک کاسه گندم، پول یا تخم مرغ به او هدیه می دادند.


 وی به مراسم لحظه تحویل سال اشاره کرد و اظهار داشت: در گذشته مردم لرستان اعتقاد داشتند که لحظه تحویل سال در خانه باید باز باشد چون باور داشتند که در لحظه سال تحویل باوُ(بزرگ) نوروز می آید پس اگر برف هم می بارید نباید در بسته می بود.


رئیس کانون آیین سنتی لرستان افزود: مردم باور داشتند که اگر در بسته باشد باوُ نوروز به خانه وارد نمی شود وخیر، برکت وسال نو را به خانه نمی آورد.


 وی بیان کرد: یکی دیگر از آداب و رسوم های لحظه سال تحویل مردم این بود که همه افراد خانواده لحظه سال تحویل می بایست دور سفره هفت سین جمع باشند چون باور داشتند که باوُ نوروز سلامت و برکت سفره را به تعداد افراد دور آن سفر می داد.



کانون آیینی سنتی استان لرستان

اداب و رسوم

ایینهای سورگانه

نوروز لرستان